Julhälsningar från Taipei



Hoppas ni alla haft en bra Lucia där hemma. För vår del har det inte blivit så mycket jul än. Men Taiwaneserna är faktiskt duktiga på att pynta trots att de inte ens firar julen.  




Idag när vi var ute och promenerade på stan så hittade vi Hello Kitty resturangen som vi hört så mycket om.
Taiwaneserna är galna i Hello Kitty. "So sweet and funny!" som dom säger. Hello Kitty-resturangen är helt och hållet inrett i rosa med kitty överallt. En terminal ute på flygplatsen ska tydligen också vara inredd i hello kitty temat. Lite vrickat och inte så sweet and funny tycker jag..



Igårkväll så träffade jag och Malin Joey, Annie och Summer över en hot-pot middag. Hot pot är i stort sett den enda taiwanesiska maten som jag tycker om. På hot-pot resturanger så får man råvaror serverade och sen tilllagar man maten själv i en gryta som står på bordet. Det är lite roligare att sitta tillsammans och koka maten, man sitter i flera timmar och får in nya saker som ska kokas och ätas. Den resturangen som vi var på igår var lite speciell för man skulle koka i en speciell sojasås och maten fick en annorlunda smak, det var jätte gott.
   Vissa saker man får in ser lite konstiga ut, men ibland så måste man ju testa det med. Jag åt en riskaka som inte smakade någonting och hade en jättesjuk konsistens, -segt och slemmigt. Sen så testade jag nånting som ser ut som genomskinliga slemmiga snörknyten. Tydligen väldigt populärt hos kvinnor i Japan för det innehåller inga kalorier enligt Joey. Det smakade ingenting och hade en slemmig, konstig konsistens det med. Ja, jag vet inte ens varför man försöker testa nya saker egentligen. Mest förvånande var efterrätten, glass med grönt te smak. Inte så gott det heller faktiskt.



Over n´out

Kommentarer
Postat av: Mia Risberg

Hej Jessica,

Vilken fantastiskt fin blogg Du har! Allra bästa hälsningar till Dig från Mia, Dag och Christoffer!

2009-12-15 @ 10:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0