Midtermsexams -done!

Den senaste veckan har jag och mina sambos bara pluggat. Man känner sig ofta stressad över tentor hemma men det blir värre när man bor med fyra andra som läser samma sak. Alla har olika rutiner, nån sitter sent på kvällen och pluggar, en annan går upp innan solen och sätter sig. Man känner sig hela tiden stressad över att alla andra har gjort mycket mer och vi hetsar varandra. Så den senaste veckan så har jag vaknat, pluggat, ätit och sen gått och lagt mig. Nu är det iallafall över. I tisdags var det marketing, i onsdags Brand strategy och i torsdags managenment. Här är det upplagt så att man läser alla kurserna över hela terminen, i Sverige delar vi oftast upp det i två delar och det tycker jag är mycket skönare. Nu blir det som i gymnasiet; man kastar sig in i olika ämnen hela tiden och kan aldrig riktigt koncentrera sig på något av dem. Jag tror att tentorna gick bra (peppar peppar) så nu är det bara alla inlämningsarbetet som man ska göra.

Igår var vi på ett nytt studiebesök. Den här gången var vi på Hyperbolas huvudkontor i Taipei City. Det är ett litet företag på 25 stycken men varje medarbetare har cirka 60 kunder var så dom är ganska stora iallafall. Deras kunder är företag från USA och Europa. Bland annat så berättade hon att någon från Stadium hade varit där dagen innan. Hyperbola gör tyget till mestadels ytterkläder, framförallt snowboard och skidkläder. De har ingen egen fabrik utan outsourcar och deras huvudkoncept är designen på tygerna. Kunden säger hur de vill att mönstret ska vara och de tar fram mönstret på ett tyg som är vattenavvisande och som kan andas och alla andra egenskapar man vill ha. De satsade klart och tydligt mer på brandimage. De pratade om hur man står ut från de andra konkurrenterna, att de vill framstå som ett nytänkande och mordernt företag. Men jag tror det är ett bra koncept, de flesta fabrikstillverkare är mer traditionella och stela och det matchar inte helt med det trendiga och morderna i modeindustrin.
  

Jag blev sugen på att åka snowboard av att vara där och att köpa ny jacka och snowboardsbyxor. Va härligt det hade vart med en skidresa nu!



/Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0