Ni hao

                       
I lördags åkte vi iväg på nattmarknad. Shihlin Night market. Det finns flera stycken nattmarknader i taipei, de öppnar klockan 5 och har sen öppet hela natten. Först när vi kom dit hittade vi fram till matmarknaden. En enda jättestor foodcourt. Det var hur mycket folk som helst och lika mycke olika sorters stånd. Med tomma magar tog vi första bästa matställe. Man fick välja om man ville ha kyckling eller biff för de hade bara två rätter. Det serverades majsoppa, ett fluffbröd dränkt i fettigt smör och kallt te. Huvudrätten bestod av en kycklingklubba dränkt i svinstark pepparsås, under det låg spagetti och på sidan om ett stekt ägg. Det var sisådär men det gick ner. Ibland undrar jag hur taiwaneser tänkt när de lagar mat. Det känns lite som att de lekt med maten som man gjorde när man var liten.
               
      

            
När vi ätit klart var det dags för att titta vidare. Den här maknaden stäkte sig över flera kvarter. Det tog aldrig slut. Vi höll ut några timmar men sen blev det en kall Heiniken på närmaste resturang.




Inköpen:



Mycket roliga smycken här och jag lyckades utöka min samling ringar med några till.  Hela kalaset gick på ca 350 kronor, så det var jag väl värd?!


I söndags stod det tempelskådning på schemat. Vi tog metron till Longsham Temple. En av de äldsta templen i taipei som är från 1700-talet, det kanske inte känns så väldigt antikt för oss svenskar?!



Efter templet promenerade vi runt i kvarteren. Hittade fler nattmarknader, som var stända. Blev bjudna på jasminte hos en gammal gubbe i en liten teaffär. Jasminte är det vanligaste teet här och det dricks av alla hela tiden verkar det som. Kallt som vamt. På eftermiddagen gjorde jag, hanna och cissi ett försök till att springa. Hittade en park nere vid en närliggande flod. Dock var det massa gula grodor och jag fick några konstiga bett.

Idag, måndag, skulle vara första skoldagen. Trodde vi. Precis när vi skulle gå till skolan så fick vi reda på att måndagskursen startar inte förrens i mitten av oktober så vi har måndagarna lediga fram tills dess. gött. Vi tog oss iväg till botaniska trädgården. Det är väldigt varmt och kvavt här, och ännu värre var det inne på botaniska trädgården. Luften stod stilla. Det kändes som att man var i en regnskog. Det var nästan outhärdligt men vi hade målet att se lotusblommor, och har man ett mål kan man ju inte ge sig. Nån timme senare, svettiga som fan gick vi vidare till Chiang Kai-Shek Memorial hall, platsen är ett minne för en president i Kina som dog i Taiwan.



Imorgon blir istället första skoldagen. Uppdaterar snart igen.
/Jessica

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag vill också ha coola ringar! Förstår att dödskallen är till mig =)

2009-09-17 @ 18:38:38
URL: http://centren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0