Första skolveckan

Då var första veckan i skolan avklarad. Vi har haft föreläsningar tisdag-torsdag. I marketing management och fashion brand strategy har vi samma lärare, en trevlig gammal man som heter Jui-Hua Ting. Han kommer också vara våran mentor här på skolan. På torsdagen hade vi management på ett annat department. Jag trodde man hade väldigt mycke disciplin i skolan här och att alla asiater var seriösa i skolan men trots att detta ska vara ett universitet så känns det mer som högstadiet. Det är rörigt och stökigt i klassrummen men jag tror ändå det kan bli bra kurser. Vi behöver egentligen inte ta funtamentals in fashion technology som kommer att vara på måndagar så vi funderar på att skippa den kursen helt.

Happenings från veckan:
International chchangestudent party i torsdags. Usch säger jag bara. Jag trodde det skulle vara för oss 45 utbytesstudenter. Nån välkommen hit-grej men det var kanske 15 utbytesstudenter och över 40 taiwaneser som var där för att titta på oss. Ledarna uppmanade oss hela tiden att sprida ut oss och inte sitta tillsammans. Allting kändes väldigt påtvingat och trots att festen var för internationella stunder pratade de bara kinesiska. Vi skulle leka lekar a la kindergarden och det blev bara värre och värre. Efter 2 timmar fick vi nog och försökte ursäkta oss  och lyckades fly fältet. På hemvägen köpte vi med oss öl och hade vår egen fest hemma istället så vi räddade kvällen från att sluta i katastrof.




På fredag kl 12 var det dags för nästa "fest". Ashley hade fixat en fest för oss på textiledepartment. De hade satt upp posters på hela avdelningen "Swedish friends party". Det kändes lite småpinsamt. När vi kom dit fick vi än en gång sätta oss vid varsitt bort och det bjöds än en gång på pizza och det skulle komma dit folk som ville träffa oss. Men gud så trevligt det blev. Hon som är head of textiledepartment, Jessica, kom och höll välkomstal. Några lärare och andra som jobbade kom dit och hälsade och sen var det mest andra studenter och mestadels sånna som vi redan träffat och känner som var där. De som jag träffat här är verkligen trevliga och roliga människor som man kan umgås med.


Vi har bytt ut THS-kaffet mot ett mysigt café med gott iskaffe och varje gång man passerar huvudingången sitter damen där och scannar av kroppstemperaturen på alla. Hightech säger jag bara. OCH big happening är ju att vi fått kinesiska namn. Upptäckte att alla lärare hade ett papper med bilder på oss och våra namn och att det fanns ett kinesiskt namn där också. Inte för att jag kan skriva mitt med normala bokstäver men det låter lite som peey-jech-shi.


 

Bilden överst där Cissi ser lite väl missnöjd är under torsdagens "fest". Hennes min säger allt. Bilden till höger om det är Cissis och Hannas fanclub från textiledep.festen. De var allihoppa nya ettor och ville veta allt från intressen, hobbies och känna på hår och titta på ögonfärger. Men de var söta. Mannen i mitten är vår lärare och mentor, Jui-Hua Ting och längst ner är gänget med de trevliga  taiwanesiska "ths-arna".

Trevlig helg på er där hemma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0