Ny skola, ny frisyr och nya vyer

De senaste dagarna:

Har det hänt mycke. Testat på lite taiwanesisk mat. Vi kommer bli grymma på att äta med pinnar efter den här tiden.


Det blev dags för oss att ta oss tillbaka till skolan för orientering och för att välja kurser. Ett roligt moment var när de satte upp nån scanerliknande sak mot pannan på varje person som gick in i klassrummet. "har de chip i pannan?!" var det nån som sa.. men de tog tempern på allesammans. Ingen svininflensa här inte! Vi är 40 utbytesstudenter. Kina, japan, korea, filipinerna, italien och Frankrike tror jag merparten kom från. Men efter infomötet var det dags för oss 5 att ta oss vidare till textiledepartment så det fanns ingen tid att prata med någon.


Skolan är verkligen jättestor. Vi gick runt i en timme på campus och jag vet inte hur vi ska hitta runt där.
När vi kom till textiledep. kändes allt så mycke bättre. Alla där var jättetrevliga och snälla, bra stämning helt enkelt. Vi träffade en cool liten tjej som hette Ashley som ville ta med oss ut och försökte tipsa om kurser och så vidare. Textilmänniskor är bra människor säger jag bara.

Kurserna är inte helt bestämt än men än så länge är det bestämt att vi ska läsa:

Fashion technology
Marketing Management
Fashion brand stategy

Efter en lång dag i skolan tog vi oss vidare för att fixa telefoner och sen bar det av till sushistället som ligger där vi bor..


Det blev endel tallrikar på vårat bort tillsist men hela kalaset gick på cirka 200 kr för oss 5 så det känns okej. Massa nya olika sorters sushi så jag tror vi kommer äta där ett antal gånger under den här vistelsen.

Fredag nineeleven.
Vi tänkte oss shopping och tog metron till Taipei city, city Hall station. Mitt i 101-district. Hela området var så annurlunda från taipei county som vi bor i. Det var nybyggt, flashigt och alla stora märken och kedjor fanns där. Väldigt internationellt så att säga. Shoppingmalls överallt men tyvärr var allt dyrare än hemma. Vi tog oss till 101-tower. Inte hade vi en tanke på att det var den 11 september som vi tänkte ta oss upp i världens högsta torn. 508 meter högt var det iaf. Hissen upp tog 40 sekunder. Det kändes i magen kan jag säga.



Hanna och Cissi bestämde sig för att klippa av håret. Jag kände ett behov av att fixa till frisyren jag med så väl tillbaka i våra kvarter gick vi till frisören. O vilket besök det blev. Det blev shamponering med 20 minuters massage. Därefter blev det mer nackmassage i stolen innan frisören kom för att klippa. Ingen pratade engelska där så man var ju lite nervös men tackvare bildvisningar och teckenspråk gick det vägen. Besöket tog över 2 timmar och kalaset gick på ca 60 kr. Mitt långa hår som jag försökt spara ut så länge är borta men det var värt allt.

Efter frissan var det bara hem och byta om för sen skulle Ashley, som vi träffade på textiledep. ta med oss ut. Vi hamnade på room 18. Det skulle vara det bästa stället i taipei och det kan jag säga att det var det. Det kändes nästan som hemma. Musiken, stämmningen och det mesta var sig väldigt likt. Taiwan må vara långt hemifrån men ändå inte så annulunda. Tror jag kommer att trivas bra här.


Det var allt jag hade att rapportera nu. Idag ska vi iväg till en nightmarket och kolla oss omking.
hoppas det är bra med alla hemma. KRAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0